Godt nyt om vores gadebelysning

Eksperimenterne med gadebelysningen i Dragør gamle bydel nærmer sig nu deres afslutning. I halvandet år har beboerne kæmpet for at slippe for rædsomme gadelamper, og nu har Kommunen erkendt, at det skarpe LED-lys ikke var noget for vores miljø, og status er her medio april:

Vi beholder vores hidtidige bløde, lidt gullige lys i alle lygtepælene. Kommunens entreprenør har i løbet af nogle uger skiftet alle de gamle ”natrium-pærer” med nye tilsvarende, så de nu skulle holde nogle år endnu.

En række af de gamle lygtepæle var blevet rådne i bunden og er blevet erstattet af nye trælygtepæle. De hidtidige armaturer er flyttet over på de nye pæle. I øvrigt pænt og nænsomt arbejde i vores gamle gader, udført af kommunens entreprenør.

Parklamperne på Badstuevælen blev i 2017 delvist udskiftet med nogle moderne udgaver med et rædsomt LED-lys. Det virkede ikke, og kommunen har nu genopsat gamle lamper med energisparepærer. Det har lidt pudsigt ført til, at pladsen nu ufrivilligt er blevet en blandet udstilling af forskellige typer parklamper fra Louis Poulsen gennem tiden – de mest uegnede har fået påklistret noget plasticfolie, så de ikke kaster alt for meget strålelys ind naboernes stuer.  Alt i alt ikke en løsning af den oprindelige kvalitet: med de førstegenerations Albertslund-parklamper, som Dragør investerede i for mange år siden. De originale lamper er åbenbart blevet væk i processen, der er kun en enkelt tilbage, som kan beundres ca. midt på pladsen.

Langs fortovet på Vestgrønningen blev der i 2017 uden videre skiftet armaturer på de hidtidige ca. 25 parklamper. De nye lamper har et skarpt hvidt LED-lys, men Beboerforeningen har opgivet at få noget gjort ved sagen, idet udskiftningen koster 5-6.000 kroner pr. armatur, hver gang, man skifter mening.

Så nu er der faktisk kun et udestående på Hollandsfed og Jens Eyberts Plads, hvor kommunen prøve-opsatte de frygtelige nye armaturer med skarpe, hvide LED-pærer. De er nu heldigvis pillet ned igen, og erstattet af de traditionelle natrium-pærer med det bløde lys. Desværre forsvandt de hidtidige armaturer i processen, og håndværkerne har haft svært ved at huske, hvor de blev af. Så p.t. er de gode, gamle pærer sat ind i et armatur med blanke spejl-reflektorer, som giver et fladt, skarpt lys, også ind i naboernes stuer. Det har kommunen netop lovet at rette op på, i samarbejde med entreprenøren.

Den glædelige konklusion er altså, at beboerne er blevet hørt. Beboerforeningen har haft møde med borgmesteren om sagen, vi har skrevet utallige mails til kommunen og lysproblemerne har været oppe på vores generalforsamling. Og sidst, men ikke mindst, har en række borgere presset på sideløbende med underskriftsindsindsamlinger, åbne breve, læserindlæg og facebookopslag.