Historiske haver i Dragør – havernes historie i Dragør

TEMADAG OM GÅRDHAVEN I DET GAMLE DRAGØR

HAVE_1edited

De små gårdhaver er skabt af århundreders traditioner, typisk indrettet til både nytte og fornøjelse. Vores små haver med de få kvadratmetre har udviklet en helt særlig kultur, og de er en vigtig del af vores samlede bevaringsværdige miljø.        Hvordan så haverne ud oprindeligt? Udfyldte de et behov? Var de blot til pynt? Ønsker vi virkelig have en græsplæne med alt det bøvl, det medfølger? Er der ingen grænser for, hvor lille en græsplæne kan være? Er fliser eller brosten løsningen på belægningen af gårdarealerne? Og hvad med krukker med blomster i en flisebelagt lille gård?

Tema-dagen foregår søndag den 7. oktober kl. 11-15:

Vi mødes kl. 11 i Havnepakhuset i Gammel Havn  –  lige ved siden af Museet.

Velkomstkaffe, lysbilledforedrag ved landskabsarkitekt Lone van Deurs, som selv bor i byen.

En let frokost inden vi begiver os ud på en havevandring, hvor vi besøger haver, som belyser de emner, der blev berørt under foredraget og som kan give inspiration, når gårdhaven skal lægges om.

Vi afslutter dagen kl. 15 med kaffe, kage, spørgsmål og samtaler.

Havedagen er arrangeret af Beboerforeningen for Dragør Gamle By i samarbejde med Dragør Museumsforening.

Det er gratis at deltage, alle er velkomne, så længe vi kan være i Pakhuset.