Angreb af tykt slim opdaget på flere stråtage i Dragør

Flere husejere med stråtage i Dragør Gamle By har observeret et mærkeligt, nyt fænomen på deres nordvendte tagflader. Leise Larsen på Jens Eyberts Plads er en af dem, og hun har disse observationer:

Det er kendt, at når et stråtag har nogle år på bagen, så vokser der mos på, ikke mindst på nordsiden. Der er blandt fagfolk delte meninger om, hvorvidt man skal fjerne mosset, så det er op til den enkelte husejer.

Værre er det med et ganske nyt, alvorligt fænomen. Inden for de seneste år er der dukket en meget alvorlig bakterie op, som angriber visse stråtage. Det drejer sig om en alge/svamp, nærmere betegnet Cyanobacteria –  en svamp, som dukker op som sendt fra himlen. Deraf navnet skyfald.

Sådan ser et af angrebene i Dragør ud: grøn-grålig slim på den nordlige tagflade. Når slimen skrabes af, er den nærmest halvflydende som géle

Svampen menes at være smitsom overfor andre stråtage, og det slimede lag lukker fuldstændig for stråenes mulighed for at ånde og blive luftet. I værste fald forgår taget i løbet af ganske få år.

Svampen er konstateret på foreløbig tre huse i Dragør, men ses på stråtage flere steder i resten af Danmark..

Jeg har læst det meste om emnet på nettet, og der findes p.t. ikke nogen 100 procent løsning.

Nogle tækkefolk, herunder også vores John Briston, har for nylig haft et møde om emnet. Man har yderligere lavet et forsøg på et tag i Rørvig, hvor man på den ene halvdel fjernede det snaskede grønsorte algelag ved hjælp af løvrive og trykspuler. Den anden halvdel blev sprøjtet med det EU-godkendte middel Ecostyle. En husejer i Dragør har efter rensning af professionelle folk, forsøgt sig med at kaste mange kg finsalt udover det rensede tag.

Vi må se tiden an og se, om en af metoderne kan bruges.

Se nærmere om emnet på dette LINK: https://www.fyens.dk/Kjeld-Bjerre/Goer-det-selv-Kjeld-Det-hedder-vist-skyfald/artikel/3183155

Bygningsfrednings Foreningen er informeret om problemet. Og Beboerforeningen for Dragør Gamle By vil også følge sagen meget nøje, både med henblik på ny viden om bakteriernes skadelighed og om forebyggelse eller rensning for cyanobakterierne.