Kalkdagen blev et tilløbsstykke

Den gode, gammeldags gule kalkning har en sikker fremtid i Dragør Gamle By. I hvert fald at dømme efter fremmødet og de massevis af videbegærlige spørgsmål, der blev stillet ved Beboerforeningens kalk-dag lørdag den 24. september.

dscf1451edited

Det lille beghus på Havnepladsen havde den ære at blive smukkeseret af både byens professionelle murere og en masse interesserede beboere. Alle der havde lyst, fik lejlighed til at svinge kalkkosten. Efter kommentarerne at dømme fik nogle husejere lyst til selv at tage tjansen derhjemme, mens andre konkluderede, at der nok må en håndværker til. Under alle omstændigheder blev der givet svar på massevis af spørgsmål om kalktyper, blandinger, farvepigmenter, årstider og selv valg af den rette kalkkost.

Kalk-dagen er et initiativ af Beboerforeningen. Vi får meget ofte spørgsmål fra medlemmer, som gerne vil vedligeholde deres kalkede hus, eller vende tilbage til den traditionelle kalk efter dårlige erfaringer med plasticmalinger etc.

Beboerforeningen takker murerfirmaerne Gert Petersen, Kim Neumann Petersen og Mikkel Storgaard for entusiastisk oplæring af os amatører.

Firmaet KALK leverede råvarer, faktablade og murerkasketter, og indehaveren Rasmus Jørgensen gav svar på alle tænkelige spørgsmål om kalkningens mysterier.

Arkitekt maa Ole Storgaard guidede efter kalkningen en tur rundt i den Gamle By, hvor forskellige typer facadebehandling blev besigtiget og diskuteret.

På denne hjemmeside finder du i øvrigt masser af gode råd om kalkning. Under rubrikken øverst på siden “Bevar dit hus” er der gode oplysninger om emnet.

dscf1453edited